array(0) { }

Keolis vinder must-win tilbud på 1 milliard kroner hos en strategisk vigtig ny kunde, FynBus

Keolis ønskede at styrke sin position på Fyn blandt andet som springbræt for det senere udbud af driften af Odense Letbane og derfor var udbuddet fra FynBus vedrørende buskørslen i Odense kommune et “must-win” tilbud.

Da udbuddet blev annonceret, var Keolis i færd med at fusionere med norske Nettbuss. Det medførte, at der var behov for yderligere ressourcer i organisationen til at udarbejde dette strategisk vigtige tilbud. Keolis stod selv for prækvalifikationsanmodningen, men ønskede bistand til udarbejdelsen af selve tilbuddet.

Keolis havde behov for at omsætte deres viden om det danske busmarked og deres forståelse af kundens vigtigste krav, behov og udfordringer til en tilbudsstrategi, der både adresserede kundens problemstillinger og på en overbevisende måde beskrev Keolis’ store erfaring og viden over for kunden. Keolis vidste desuden, at de havde brug for bistand til at omsætte denne tilbudsstrategi til en tilbudstekst, der beskrev Keolis’ styrker og som effektivt håndterede konkurrenternes styrker og svagheder.

Endelig ønskede Keolis hjælp til styring af logistikken i forbindelse med planlægning og udarbejdelse af tilbuddet, herunder etablering af den korrekte struktur for tilbuddet, udarbejdelse af en robust tidsplan samt planlægning af reviews for at sikre konsistens mellem tilbuddets forskellige dele.

“Shipley ydede uvurderlig hjælp til udarbejdelse af teksten i tilbuddet på Odenses bybusser. En metodisk og struktureret tilgang til opgaven, samt evnen til hurtigt at sætte sig ind i vores branche og kundens issues gjorde, at vores tilbudstekst scorede i top. I en meget tæt afgørelse var dette afgørende for, at vi vandt kontrakten”

 

Thomas Nielsen
Tilbudschef, Keolis

 

Bistand baseret på best-practice udarbejdet gennem 45 år

Shipley bistod med alt dette og sikrede tillige øvrigt blivende værdi i organisationen i form af velfungerende processer og hos medarbejderne en øget forståelse for, hvad der kendetegner et vindende tilbud.

Via workshops etablerede Shipley en klar tilbudsstrategi, som efterfølgende blev omsat til tilbudstekst, der tydeligt beskrev Keolis’ værdiskabelse for FynBus. Shipley påtog sig ledelsen af tekstudarbejdelsen og sikrede derved, at alle dokumenter blev leveret til tiden og i høj kvalitet.

En ny og vigtig kunde sikret

Keolis afleverede et konditionelt tilbud med et attraktivt og professionelt udseende, og vandt opgaven hos FynBus. Kontraktværdien var 1 milliard kroner fordelt på 8 år.
Ud over den vundne kontrakt blev der i Keolis skabt en fælles ’terminologi’ for tilbud og der blev etableret faste tilbudsprocesser og strukturer, hvilket støtter en effektiv tilbudsudarbejdelse den dag i dag. Shipley har efter dette tilbud bistået Keolis ved udarbejdelsen af andre tilbud.

Keolis (tidl. City-Trafik) driver offentlige transportnetværk (metro, letbane, tram, tog, busser osv.) i 16 lande, transporterer 3 milliarder passagerer om året, har 63.000 ansatte og omsætter årligt for 5,9 mia. Euro. Også i Danmark er Keolis en af de førende leverandører af kollektiv trafik, da de leverer driften af letbanerne i Aarhus og Odense og kører kollektiv trafik for trafikselskaber med 450 busser i drift.